Sälen del 1 – utflykt till Stensjön

juli 22, 2014 0 av momentsbymary

Vi är i Sälen, mitt andra hem känns det som. När jag kommer hit blir jag alltid lite klarare i tanken och väldigt mycket lugnare i själen. Jag älskar verkligen den här platsen och eftersom vi vandrat, cyklat, orienterat, promenerat och sprungit många, många timmar i omgivningarna är vi väldigt bekanta med hur det ser ut, var vandringsleder går och hur man hittar i stugbyar, längs vägar osv. Sommar, höst och vinter – det är de tre resorna per år som blivit en tradition för oss. Sommar och höst är mina favoriter.

Vi kom hit sent på söndag eftermiddag och hann inte med så mycket mer än att packa upp, komma iordning, handla det nödvändigaste och andas ut. Igår, måndag, följde vi vår tradition och åkte ner till byn för att handla mer mat, köpte tofflor på stadium outlet (då mina svullna fötter inte kommer i några skor alls längre) och såklart – fikade på Bullans, det underbara cafét med alla vackra lockande bakverk. När Filuren sov middag var maken ute och cyklade och tyvärr pajade växelörat så det blev lite av en besvikelse ganska så snabbt in på semestern. Tanken var ju att han skulle hinna cykla en del och även delta i ett lopp på torsdag. Cyklingen är ett måste under Sälensemestrar, även om jag skippar det i år. Eftermiddagen var varm och vi åkte till Närsjön för att svalka oss innan kvällen.

I förmiddags började vi dagen med en utflykt till stensjön, något som jag verkligen skulle rekommendera barnfamiljer. Det är lätt att ta sig dit, tro mig ett foglossningspreggo som jag fixade det, visserligen inte helt utan smärta och sammandragningar, men men…
Från Gustavbacken tog vi oss med liften upp till backens topp. Vi hade med oss vår Babybjörn one som funkar perfekt vid sådana här tillfällen eftersom man kan ha barnet framåtvänt och på så vis får det att sitta stilla i knät. Filuren verkade gilla att åka lift.
Click to view video.

Uppe på toppen fick han sitta på ryggen istället och vi började en långsam vandring upp för fjället. Jag vaggade på som den ofagra badanka jag är och njöt av utsikten. Det är inte långt att gå till Stensjön, jag skulle gissa på en dryg kilometer men det tar ju lite tid när man som jag har begränsad rörlighet. Lilla Filuren verkade njuta av att vara nära sin far och somnade på hans rygg.

Väl uppe vid Stensjön fick vi ett svalkande bad. Det var så roligt att se sitt eget barn leka i den sjö som vi vandrat förbi många gånger och sett andra barn leka i. Att bada i en sjö uppe på fjället med de vackra omgivningarna och utsikten är verkligen speciellt. Självklart blev det ännu mer speciellt då vår lilla kille hade så roligt.

När vi svalkat oss, min kropp vilat upp sig och Filuren lekt av sig gick vi sakta tillbaka. Klockan närmade sig lunch så vi passade på att äta uppe på snögubben innan vi tog liften ner igen. Det var skönt med mat och vila efter den för gravidbumlingen rätt krävande utflykten i värmen. Väl tillbaka i stugan sov lilla Filuren tre timmar, rekord många gånger om. Själv slocknade jag en stund med. Utflykter till Stensjön kommer det bli fler av genom åren då de går att genomför även med väldigt unga vandrare.