Vi bygger en campervan – riva ur och städa upp

Vi bygger en campervan – riva ur och städa upp

augusti 21, 2022 0 av momentsbymary

Den första tiden som ägare av en skåpbil som ska bli campervan har ägnats åt att känna in, fundera och planera. När jag var redo påbörjades projektet med den stora urrivningen och städningen. Man vet ju aldrig hur det kommer se ut innanför paneler och under golv, bilen kan vara sliten eller rostig. Jag hade en väldig tur för skåpet var inte isolerat. Annars har jag sett en del riktigt avskräckande exempel på bilar med fuktig och möglig isolering och det är verkligen inget jag önskade.

Jag kunde konstatera att vårt skåp såg riktigt bra ut, visst fanns där enorma mängder skräp, framförallt sand, grus och damm men inte särskilt mycket rost och inga tecken på fukt. Att riva ur bilden var på något vis rätt skrämmande, det var det första steget mot att förvandla bilen till en campervan och det steget tog mycket längre tid än jag tänkt mig. Bara att få loss golvet tog en halv dag, mellanväggen tog mycket tid den med och panelerna var fästa med en otroligt stor mängd skruvar. När allt var borta följde timmar av sopande, skurande och skrubbande.


Det blev en ordentligt stor hög med saker som plockades ur bilen.
Allt fastskruvat ska bort.
Varenda yta tvättades med vatten och diskmedel.
När jag lyfte bort golvet drabbades jag av en lortighetschock.
Efter mycket sopande skurades golvet och spolades av.
En ren bil, redo för rostbehandling.

När skåpbilen äntligen var ren var det dags för nästa förberedande steg, att slipa bort lös färg, rostangrepp och sedan rostskydda. Man kan tänka att hammarlack är en bra produkt till detta men jag skulle inte rekommedera det i första hand. Det är svårt att få annat att fästa på områden som målats med hammarlack.

Skyddsglasögon på, färgflagor i ögonen är inte att leka med.

Att förbereda bilen för bygget är kanske inte det mest stimulerande steget i processen men det är en bra tid att lära känna skåpet bättre och framförallt att ta beslut för kommande steg i bygget. Dessutom är det fantastiskt fint när allt är klart och man vet att bygget kan börja i en ren och rostskyddad bil.

Jag passade på att rostbehandla och bättra på färgen även på gångjärnen när jag ändå var igång.