Vi ska bygga en campervan – våra tankar

Vi ska bygga en campervan – våra tankar

juli 31, 2022 0 av momentsbymary

Det kändes så självklart den dagen jag bestämde mig för att vi ska bygga en campervan av en skåpbil. Egentligen var det sonens intresse för det hela som fick mig att börja titta på campervans, han visade bilder av fantastiska byggen på Instagram och jag tittade och lyssnade så som man gör som förälder. I början av sommaren, då jag satt och funderade på resor jag och barnen skulle kunna göra och samtidigt som jag letade nya fixarprojekt föll poletten plötsligt ner hos mig, att bygga en campervan är ju det perfekta för mig och barnen. Jag såg för mig oändligt med timmar av funderande, planerande, byggande och hur jag fick lära mig massor av saker eller göra saker för första gången. I första ledet var det helt klart byggandet som lockade allra mest, att det sedan kommer finnas ett fordon som kan möjliggöra för oss att leva bland drömmar och upplevelser är ett enormt plus.

I ett första steg började jag läsa på, kolla på bilder och videos, undersöka och scanna av nätet i jakt på information. Vad är det som gäller? Vad behöver vi tänka på? I vilken ordning ska saker göras? Vilka misstag kan vi undvika genom att lära av andra? Det finns många frågor att ställa sig och under tiden jag läste växte bilden fram av vad vi önskar ha vår campervan till. Visst kan det vara kul att ta impulsiva beslut ibland, men för oss som verkligen letar efter något som kommer vara en viktig del av livet är det klokt om de stora besluten är genomtänkta och klara. Hellre bygga klokt och ordentligt än känna halvvägs att planen var kass.

Alla ägare av campervans har sina egna önskningar och ”krav” på sitt fordon. Kanske vill man leva minimalistiskt, kanske vill man ha en plats för resor med guldkant, vissa bor i sina vans på heltid, andra drar iväg en helg då och då. För oss är vår campervan en dröm om att kunna leva i äventyret, att kunna resa såväl efter en plan som helt på impuls och följa önskan för stunden. Tänk ett fordon som bara står redo för att dra iväg, med comforten för att sova gott och kunna göra det vi tycker om. Från allra första början var jag inne på den aningen spartanska campervanen men allt efter att kvällarna och nätterna av googlandet gick växte drömmarna till något betydligt större och mer avancerat. Någonstans började storleken krympa igen. Jag vet att många som bygger campervan köper enorma fordon där det inte behöver tänkas på hur varenda centimer utnyttjas, men jag drog en gräns någonstans på vägen, för är det så att jag ska kunna köra omkring och känna mig bekväm med storleken på fordonet i samband med körning, prakering mm så får det inte bli jättestort. I slutändan var min önskan en bil med så högt skåp att jag skulle kunna stå upprätt efter isolering och byggande, en bit kortare än sex meter för att vara på den säkra sidan att få plats att parkera. Jag föll för modellen Fiat Ducato/Citroen Jumper/Peugeot Boxer. Det är egentligen samma bil men säljs hos tre olika märken. Framförallt var det den generösa bredden (möjlighet att sova på bredden i bilen), höjden och att väggar och tak är relativt raka som lockade. Sedan är det självklart en fördel att köpa ett fordon som är relativt vanligt, det brukar hålla nere priset på reservdelar och extrautrustning.

Lätta lastbilar med skåp har storlek som betecknas utefter skalan 1,2,3,4. L – står för längd och H – står för höjd och ju högre siffra, desto längre/högre. Många skåpbilar kommer i flera olika utföranden med olika stora skåp, då är det viktigt att veta vilket utförande som är på den aktuella bilen man är ute efter. Med lite googlande kan man snabbt hitta sidor där man får mått på bilen samt på lastutrymmet på olika modeller. Av bilmodellen jag fastnade för var en L2H2 storleken jag kände passade bäst för vad jag önskade i kampen mellan utrustning och lättheten att köra/parkera.

Det är såklart svårt att veta vad man verkligen vill ha förrän man provat, men vi har en gemensam bild i familjen av att vår van ska vara välbyggd och estetisk tilltalande. Det ska finnas en ordentlig säng som vi inte behöver bädda ihop för att få sittplatser. Nu finns det också några krav för att man ska kunna registrera om den lätta lastbilen till en personbil klass 2 och det är att det finns sittplatser, bord, kök för tillagning och förvaring av mat samt plats för kläder och husgeråd. Med andra ord har vi inte riktigt något val här, vi vill registrera ock då blir spis och kyl ett måste. Vad vi också önskar är att kunna få med våra cyklar utan att hänga dem på hållare på draget. Så på knappt sex kvadratmeter ska vi få plats för sovplats för tre, tre sittplatser, kök med spis och kylskåp, förvaring och plats för våra cyklar, dessutom ett par ordentliga bodelsbatterier, en dieselvärmare och såklart, en portabel toa av något slag. Jag är helt säker på att det kommer gå, jag behöver bara fundera ett par varv. Att bygga campervan är en spännande utmaning i att se möjligheter.

Frågan om storleken på bil och vad man vill ha i sin campervan går helt klart hand i hand. En annan fråga som man behöver ställa sig tidigt är inte bara hur man tänkt använda vanen utan hur man tänkt använda den. Det är en sak att köra några dagar på sommaren, något annat att använda den under kyligare perioder. Ventilation och isolering är helt klart något som är klokt att läsa på om och att fundera över mer än ett varv. Alla som satt suttit i en bil en solig sommardag eller en kall vinterdag vet att temperaturen snabbt ändras i bilen. Både hetta och kyla kan bli ett problem. Det har varit många varv av tankar i mitt huvud kring hur bilen ska isoleras, om det ska finnas en taklucka/fläkt eller flera, ska det finnas fler fönster och vill vi ha möjlighet att värma vår campervan på något sätt. Min allra största förhoppning är att kunna använda vår van under så stora delar av året som möjligt. Med anledning av det är det viktigt med god isolering och ventilation samt nödvändigt med en värmekälla. Min exakta plan är inte klar för tillfället men jag är på god väg.

Det här var en lite kort beskrivning för vad mina tankar kretsat kring de senaste veckorna. Det är väldigt roligt att ha ett projekt tillsamman i familjen, även om jag förstår att byggandet kommer jag få göra på egen hand. Det blir min utmaning och jag ser verkligen fram emot den.