En helg i Stockholm

februari 12, 2017 2 av momentsbymary

Den sista helgen innan jag börjar arbeta betydligt mer än tidigare spenderades i Stockholm. Det fanns saker vi pratat om länge som lilla F velat göra och det passade bra att göra dom nu.

Vid fredag lunch lämnade vi Karlstad och körde mot Stockholm. Vi hade pratat om att åka råg men det skulle bli mycket dyrare än bil så vi lade ner den tanken.

I Västerås stannade vi och berättade att vi hade en överraskning till barnen. Vi skulle besöka Kokpunkten. Barnen älskar att bada så vi tänkte att det kunde bli en bra paus på vägen. Sveriges enda actionbad heter det och ja, det var väl lite speciellt, men ingen wow-upplevelse enligt oss. Jag måste säga att vi blev lite besvikna. Kanske berodde det på att vi nästan var ensamma att luften där inne var alldeles för kylig. Vi frös och barnen fick blå läppar efter ett tag. En timma var vi visserligen nästan där och barnen hade kul men det blir inga fler besök av oss där förmodligen mest för att personen var lite otrevlig. Jag är inte så van vid sådant bemötande eftersom vi är ganska ”enkla” kunder som aldrig är besvärliga på något vis. Jaja, vi kanske bara hade otur och var där fel dag.

Från Västerås körde vi vidare mot Älvsjö och Scandic Talk. Stora hotellrum lockade och det fick vi verkligen. Här möttes vi istället av superservice och när jag med en syskonvagn, en stor resväska och två omkringspringande barn checkade in var det verkligen värdefullt.

Barnen var verkligen på toppenhumör och entusiastiska över varenda liten sak. De älskade hissen, utsikten, rummet, badkaret och presenten de fick vid incheck.

Vi packade upp och sedan åt vi en riktigt god middag på hotellrestaurangen. Barnen var ganska trötta efter det och lillan somnade snabbt, storerbror låg däremot och kollade på Andys förhistoriska äventyr länge.

Sängarna på hotellet var ljuvligt sköna, jag sov jättegott och var vrålsugen på frukostbuffén när jag vaknade. Jag älskar frukostbuffé och tänkte lära barnen allt jag kan om det. Scandic Talks buffé hade allt jag önskar. Barnen dom fegisarna höll sig till pannkakor och smörgås med smör, det blir att jobba på buffévanan för dom.

Något förväntansfulla bagav vi oss till Djurgården för att hälsa på Pippi, Mumin och alla andra på Junibacken.

Vilken fin förmiddag vi hade, jag kommer skriva ett eget inlägg om Junibacken för det var verkligen toppen. Jag är väldigt glad att vi tog oss dit innan Muminföreställningen stängde för den uppskattades verkligen enormt.

Vi lämnade Junibacken och just då hade det blivit ganska hög folknivå. Det var en speciell känsla att gå från ett fullt lekhus till tysta nästan tomma gångvägar utomhus i ett alldeles vindstilla Stockholm. Vi promenerade den lilla biten till Skansen, barnen som inte vilar på dagen annars slumrade i vagnen och det var ganska skönt.

Vi promenerade runt på Skansen, tittade på den slående utsikten från allsångsscenen och vandrade vidare. När vi kom till dom nordiska djuren väckte vi barnen så att dom fick se.

Jag har haft en växande negativ känsla mot användning av djur i turism. Jag är emot att man tvingar djur till helt onaturliga saker och under det här besöket insåg jag att jag hade starkare sådana känslor än jag trodde. Ok, vissa djur kanske har det jättebra men jag blev bara ledsen av att se älgar och vargar inspärrade.

Renarna här ovan har en fin utsikt men får man välja på Norrländska fjäll eller en inhängnad på en kulle i Stockholm så vet jag i all fall vad jag skulle ta. Med en klump i magen gick vi vidare mot lek och aktivitet istället.

Vi träffade en treåring bergsbestigare som just var ifärd att korsa en hal och isig glaciär.

Tre äventyrare på väg att övervinna den läskiga passagen vid gröna stammarna.

En kung spejar ut över sitt kungarike.

Två musiker som bjuder på triangelduett.

Det finns många saker som lockar till lek på Skansen och barnen hade nog kunnat vara där länge om det inte varit så att det började kurra i våra magar. Hungriga,  trötta och fyllda av upplevelser åkte vi tillbaka till Scandic Talk för middag, lördagsgodis och mys.

Vi sov verkligen gott under natten och jag tror att lilla F kramade om mig lite extra mycket. Han var nog nöjd med sin dag. Hotellfrukosten söndag morgon blev en repris på den från dagen innan. Barnen har verkligen inte förstått det där med att äta buffé. Dom är ganska svårtrugade med mat över lag.

Vi checkade ut och åkte till Naturhistoriska riksmuseet, något lilla F pratat massor om. Han ville se dinosaurieskelett. Wom, säger jag om detta besök. Jag kommer skriva mer om det senare men kan väl redan nu avslöja att vi hade det bra. Vi fick se många av barnens favoriter och det var med två nöjda barn vi begav oss mot Karlstad igen.